Provincie pakt parallelweg N347 aan, maar ondanks ‘fietstaxi’ moeten fietsers tijdens werkzaamheden over pikdonkere Lemelerberg

Lemele/Ommen – Vanaf volgende week wordt er in opdracht van de provincie Overijssel grootschalig onderhoud gedaan aan de parallelweg en de fietspaden naast de provinciale Lemelerweg (N347), tussen de afslag bij Lemele en de Manitoba rotonde bij Ommen. Deze fietspaden en de parallelweg zijn van de provincie Overijssel. Op de parallelweg wordt het asfalt vervangen, en de weg vervolgens ingericht als een zogenaamde erftoegangsweg met fietssuggestiestroken.

Verder worden er bij een aantal kruispunten extra vlakke verhogingen aangebracht, en zullen overbodig geraakte verhardingen -zoals oude bushaltes- worden verwijderd. Tussen de Manitoba rotonde en de basisschool Nieuwebrug worden de fietspaden aan weerszijden van de N347 vervangen. Deze worden breder aangelegd volgens een betonnen ontwerp.

50

De hoofdrijbaan van de N347 blijft tijdens de werkzaamheden geopend, wel wordt de snelheid op het stuk naast de parallelweg verlaagd tot 50 kilometer per uur. Bestemmingsverkeer dat normaliter de parallelweg moet gebruiken om de hoofdrijbaan over te steken, wordt dan toegestaan om vanaf de hoofdrijbaan af te slaan. Zo moeten aanwonenden en aanliggende bedrijven zo goed als mogelijk bereikbaar blijven. ‘Tragere’ weggebruikers zoals agrarisch verkeer zijn ook aangewezen op de hoofdrijbaan.

De halve kilometer lange delen fietspad nabij de rotonde worden vanaf begin oktober onder handen genomen. Er wordt op 4 oktober begonnen bij het fietspad aan de oostkant van de N347, daar wordt volgens de planning aan gewerkt tot en met 29 oktober. Daarna volgt het westelijk gelegen fietspad, vanaf 1 november tot uiterlijk 1 december. Tijdens de werkzaamheden moeten fietsers het pad aan de andere zijde gebruiken voor beide richtingen.

De werkzaamheden aan de parallelweg gaan volgende week van start, en deze is vanaf dan tot vrijdag 22 oktober afgesloten voor al het verkeer. Op maandag 25 oktober kan het fietsverkeer weer gebruik maken van de parallelweg. Het landbouwverkeer blijft tot eind november gebruik maken van de hoofdrijbaan. Ook hier moet het werk uiterlijk 1 december worden opgeleverd.

Omleiding

Voor (brom)fietsers is een omleiding uitgezet via de Dalmsholterweg, Oude Raalterweg en Kerkweg. Maar die alternatieve route stelt niet iedereen tevreden. Wie de borden volgt tussen het centrum van Lemele en de afsluiting bij de Dalmsholterweg legt 6,4 kilometer af, ten opzichte van de 4,3 kilometer die de normale route lang is. Dat er ruim twee kilometer verder moet worden gefietst is vervelend, maar een langere afstand is doorgaans inherent aan een omleiding.

De ontevredenheid komt voort uit het grote verschil tussen beide routes, en uit reacties blijkt dat de bevolking van Lemele zich zorgen maakt. “Met verbijstering lees ik dat onze kinderen en jongeren straks over de Lemelerberg en de slecht verlichte Oude Raalterweg naar school en werk moeten fietsen. Ik ben héél benieuwd wie dit bedacht heeft en of deze persoon ook zelf deze route heeft gefietst, bij voorkeur een keer in de spits en een keer in het donker. Over een paar weken is het trouwens al donker tíjdens de spits!”, reageert Saskia Kuiling bijvoorbeeld.

Waar de afgesloten weg een breedte van meer dan vijf meter heeft, bestaat een groot deel van de omleiding uit een fietspad van circa een meter breed. Daarnaast brengt de Kerkweg behoorlijke klimmen en afdalingen; de normale route heeft amper tien meter hoogteverschil, op de omleiding is dit zo’n 50 meter. Kuiling vreest vooral op die plekken voor ongelukken. “Er gebeuren wel eens ongelukjes met tieners die soms meer op elkaar letten dan op de weg, en je moet er toch niet aan denken dat dat gebeurt als ze met hoge snelheid -want dat gaan ze echt wel doen- van de berg af komen racen, en dan bijvoorbeeld met de sturen tegen elkaar komen.”

Het fietspad naast de Oude Raalterweg is amper breed genoeg voor twee fietsers.

Gevaarlijk

Het Plaatselijk Belang Lemele werd in de zomer wel geïnformeerd over de werkzaamheden, maar niet gevraagd om mee te denken over de omleiding. “Midden in de vakantie kregen we een mailtje, en daar stond letterlijk in ‘Heel spannend is het verder niet.’ Het was puur om mensen op de hoogte te brengen”, licht plaatselijk belang voorzitter Gerrit Jan Hallink toe. “Met zo’n berichtje in de vakantie denk ik: het wordt allemaal wel geregeld.” In de mail werd aangegeven dat fietsers werden ‘omgeleid vanuit Lemele-Noord’.

Bijgevoegd waren toen wel technische tekeningen met waar de omleidingsborden zouden worden geplaatst, maar afgelopen week kwam het besef dat schoolkinderen de Lemelerberg over zouden worden gestuurd. “Dat vind ik heel erg gevaarlijk, als je met kinderen, gewoon groepen jongeren, de berg over gaat, en dan aan de andere kant van de berg het steile stuk naar beneden gaat. Dat is gewoon vragen om ongelukken. Je hebt daar tegemoetkomend verkeer, en die kinderen fietsen echt niet braaf achter elkaar. Dat gaat gewoon gevaarlijk worden”, aldus Hallink.

“En dan kom je op de Oude Raalterweg, op een fietspad waar je normaal al krap aan met twee naast elkaar kunt fietsen. Als daar groepen scholieren gaan fietsen, die raken de paaltjes, dat is ook gewoon gevaarlijk.” Wat Hallink betreft is de omleiding vooral uit het oog van schoolkinderen te onveilig. Hoewel de laatste week van de afsluiting in de herfstvakantie valt, zijn er toch drie weken waarin scholieren aangewezen zijn op de omleiding.

Andere opties

De omleiding werd tijdens de voorbereiding opgesteld in samenwerking met een verkeerskundige van de gemeente, en in overleg met de politie. “Er waren geen betere routes voor deze omleiding voor fietsers”, reageert Ingrid Heijman-van Dijk, woordvoerder van College van Gedeputeerde Staten. “Als je op papier kijkt is het de enige andere route, en als volwassene ga je dan gewoon over de berg. Maar je gaat geen groepen schoolkinderen de berg over sturen met alle gevaren van dien. Dat is gewoon niet verantwoord”, benadrukt Hallink.

Ook ouders dachten er zo over, en Hallink klopte namens het plaatselijk belang aan bij de provincie. In eerste instantie gaf die aan dat de omleidingsroute de beste van louter slechte opties was. Maar nadat Hallink de situatie -met name ten opzichte van jongeren- uitlegde, erkende de provincie dat het zo niet kon. Hallink droeg enkele ideeën voor, en de verantwoordelijk ambtenaar zegde toe deze te gaan onderzoeken. Er zou zo snel mogelijk een reactie komen, en die kwam uiteindelijk gistermiddag.

Fietstaxi

De provincie had zelf ook al veel meldingen ontvangen over de veiligheid van de fietsomleiding. En geeft aan de afgelopen dagen druk bezig te zijn geweest met het zoeken naar een manier om de omleiding veiliger te maken. Uiteindelijk is in overleg met de aannemer een heuse fietstaxi opgezet. Dit houdt in dat op de werkdagen een bus met daarachter een fietsaanhanger langs de parallelweg zal pendelen, om de fietsers met hun fietsen heen en weer te brengen. Deze rijdt dan tussen zeven uur in de ochtend en vijf uur ’s middags.

Het laten rijden van die fietstaxi lukt echter niet voor komende maandag, wanneer de afsluiting eigenlijk zou beginnen. De aannemer heeft daarom geschoven met de planning, en de volledige afsluiting uitgesteld tot woensdag 22 september. Het fietsverkeer kan op maandag en dinsdag dus nog gewoon gebruik maken van de parallelweg. Vanaf woensdag zal de fietstaxi gaan rijden, en de weg worden afgesloten. Meer details over de fietstaxi worden begin volgende week naar buiten gebracht; en ook het Vechtdal College is hierover geïnformeerd. Om de veiligheid op de omleiding zelf te verbeteren, zal de maximumsnelheid op de Kerkweg worden verlaagd naar 30 kilometer per uur.

Verlichting

Buiten de tijden dat de fietstaxi rijdt zullen de fietsers nog steeds aangewezen zijn op de omleiding, met ook het pikdonkere fietspad naast de Oude Raalterweg. De afgesloten parallelweg zelf is ook onverlicht. De gemeente had een jaar geleden al de wens om er oriënterende verlichting te realiseren; dit om de sociale veiligheid te verbeteren. Het idee was toen om de aanleg te combineren met de werkzaamheden van de provincie.

Die laatstgenoemde stond daar als wegbeheerder toen positief in, en sprak ambtelijk de intentie uit om medewerking te willen verlenen voor het plaatsen van de verlichting. Maar navraag bij de gemeente en de provincie leert dat dit bij de komende werkzaamheden nog niet het geval zal zijn. Wat de exacte voortgang van het realiseren van de verlichting is kon de gemeente afgelopen week niet aangeven. Maar volgens een woordvoerster hebben de provincie en Enexis in ieder geval de benodigde vergunningen nog niet verleend.