Zo laag vliegen dat de vijand je niet ziet

Lemelerveld – Wie ze niet heeft gezien heeft ze wel gehoord. Al de hele week vliegen helikopters van het Defensie Helikopter Commando boven Ommen. En ook de komende twee weken vliegen de militaire toestellen tijdens de werkdagen nog boven Ommen en omgeving. Aan de oefening doen vijf Chinook transporthelikopters, drie Cougar transporthelikopters en vijf Apache gevechtshelikopters mee. De oefening vindt plaats in een gebied dat strekt tussen Groningen, Doetinchem en Zwolle met als oostgrens de Duitse landsgrens.

Tijdens de drie weken durende oefening worden er twee verschillende oefeningen gehouden. De zogeheten Helicopter Weapons Instructor Course afgekort HWIC en de Continuation Training NL 2018 (TAC). Beide trainingen zijn om de bemanning van het Defensie Helikopter Commando naar een hoger tactisch niveau te brengen. Om dit te realiseren is een grote organisatie van bijvoorbeeld oefenvijanden, oefenlocaties en wapensystemen zoals radars nodig.

De Continuation Traning NL 2018 (TAC) oefening is een tactische module die alle crews moeten volgen om inzet gereed te zijn. Zo worden de militairen realistisch getraind in tactisch vliegen of tactische (wapen) instructies. Bij het tactisch vliegen worden vliegtechnieken gebruikt om zoveel mogelijk onopgemerkt een doel te naderen door laag te vliegen, of door verschillende naderingsmethodes en landingstechnieken toe te passen. Laagvliegen is vaak echter de enigste optie en dat moet goed geoefend worden om veilig en volledig inzetbaar te blijven.

Een Cougar transporthelikopter enkele meters boven de startbaan van vliegveld Salland.

Aan de oefening doet in totaal rond de 350 deelnemers mee. Tijdens de oefening slapen de deelnemers in ongeveer 60 tenten op het terrein van Vliegbasis Deelen bij Arnhem. Aan de oefening doen naast de vliegende eenheden ook militairen op de grond mee. Deze grondeenheden nemen niet deel in Ommen.

In het gehele oefengebied mag in principe zo laag gevlogen worden als dat voor de oefening noodzakelijk is. Dit kan betekenen dat de helikopters bijvoorbeeld achter een bosrand vliegen om zo ongezien te blijven voor een radar.

De radar installatie op vliegveld Salland in Lemelerveld.

Lemelerveld
Eén van deze radars staat grofweg midden op de startbaan van vliegveld Salland aan de Langsweg in Lemelerveld. De radar die hier staat is eind jaren zeventig gebouwd bij Hollandse Signaalapparaten in Hengelo, het bedrijf wat nu bekend is als Thales. Deze radar is eigendom van en wordt bemand door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum maar het is een exact zelfde exemplaar dat als bij defensie ook wordt gebruikt.

De helikopters in de omgeving moeten zo vliegen dat ze niet worden gezien door deze radar. De enige echte oplossing hiervoor is zo laag vliegen dat de radar geen vrij zicht heeft op het toestel. Dit kan onder andere betekenen dat achter een bosrand of bebouwing moet worden gevlogen.

De helikopters vliegen maandag tot en met donderdag vanaf negen uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds. Op de vrijdagen wordt vanaf negen uur ’s ochtends tot vier uur ’s middags gevlogen.

Een Cougar transport helikopter enkele meters boven de grond tijdens de oefening.