Vertraging tunnel N348 bij Dalmsholte loopt op tot volgend jaar

Dalmsholte – De vertraging van de bouw van de tunnel onder de N348 bij Dalmsholte duurt niet nog enkele maanden, maar nog minstens tot volgend jaar. Zo blijkt uit de nieuwe planning van de opdrachtgever Provincie Overijssel en hoofdaannemer BAM Infra. Dit omdat er ondergrondse folieconstructies en extra en diepere damwanden moeten worden geplaatst, om overlast door grondwater in en rond de tunnels in de toekomst te voorkomen. In de oorspronkelijke planning, die nog altijd op de website van het project staat, wordt geschreven dat het complete project, waarbij de N348 tussen Raalte en Ommen wordt vernieuwd, in januari dit jaar afgerond zou moeten zijn.

Maar begin dit jaar, nadat het 250 ton wegende tunneldek eind september vorig jaar was ingereden, lagen de werkzaamheden aan de Dalmsholterdijk al weken stil. De onderdoorgang stond inmiddels vol met water, en de opdrachtgever was in overleg met BAM Infra over de planning van de resterende werkzaamheden. Volgens omwonenden van de tunnel zouden de plannen aangepast moeten worden omdat de aansluitingen voor de fietsers te steil zouden worden. Een woordvoerder van de provincie melde toen dat hiervan geen sprake was. De tunnel werd volgens hem volgens het plan uitgevoerd. Het op- en afrijden zou wel iets steiler worden, maar dat moest voor fietsers nog steeds goed te doen zijn.

Een omwonende met direct zicht op de tunnel (die niet met naam genoemd wil worden) noemt dit echter “lariekoek”.  De Dalmsholtenaar wijst op het simpele feit dat al het graafwerk voor de tunnel en afritten, welke ook gebruikt werden bij het inrijden van het brugdek, weer zijn opgevuld met zand. “Dat is toch een compleet onlogische en inefficiënte werkwijze?” meent de buurtbewoner. Een woordvoerder van de provincie verteld desgevraagd, net zoals eerder dit jaar, dat alle werkzaamheden al in het ontwerp van de aannemer waren opgenomen. Ook zou het beschikbare miljoenenbudget van het project niet worden overschreden.

De realisering van de tunnel bij de Dalmsholterdijk, en die het verlengde van de Oude Twentseweg ten zuiden van wegrestaurant De Lantaren, is de moeilijkste klus van het hele project, zo schrijft de provincie in een recente nieuwsbrief over het betreffende project. “Om straks mooie groene taluds te hebben dient er diep onder de grond een grote folieconstructie aangebracht te worden. Dit is in de beperkte beschikbare ruimte een technische uitdaging, die vraagt om een gedegen voorbereiding.”

De damwanden die eind vorig jaar in dezelfde periode als het tunneldek werden geplaatst bleken begin dit jaar niet voldoende om het grondwater tegen te houden. Daarom is BAM halverwege vorige maand begonnen met diepere, en extra damwanden de grond in te trillen over een lengte van zo’n 50 meter parallel aan de N348. Ook worden grote ondergrondse folieconstructies aangebracht, die overlast van grondwater in en rond de tunnels moeten voorkomen. De oplevering van de tunnel is afhankelijk van het verloop van de komende winter. Als de temperatuur onder de 5 graden komt kan de waterkerende folie namelijk niet worden aangebracht.

Pas als de tunnels in gebruik kunnen worden genomen zullen de aanpalende oversteekplaatsen worden afgesloten. Dat gaat dan om de oversteken bij de Achterveldsweg, Dalmsholterdijk en de Oude Dijk. De oversteek bij de Langsweg is afgelopen jaar al provisorisch afgesloten om sluipverkeer tegen te gaan.