Verlichte portalen bij zebrapaden in Stationsweg geplaatst

Ommen – Bij de twee zebrapaden in de kop van de Stationsweg zijn begin deze week de beloofde verlichte portalen geplaatst. Limitec uit Hardenberg begon gisteren met het installeren van de eerste van de op maat gemaakte portalen. Vandaag werd de laatste geplaatst. De negen meter lange palen gaan twee meter de grond in. Voor het plaatsen van het straatmeubilair werd ter hoogte van de oversteek één van de rijbanen van de Stationsweg afgesloten. Om het verkeer in goede banen te leiden werden verkeersregelaars ingezet. Maar er kon niet worden voorkomen dat er gisteren fors verkeershinder ontstond, met lange files tot gevolg. Vandaag viel dit alleszins mee.

De portalen bestaan uit een T constructie, waaraan boven het midden van de zebrapaden in beide rijrichtingen een verlicht verkeersbord hangt. Aan de onderkant van het bord zitten ledlampen die op het zebrapad schijnen, en deze in het donker verlichten. De enige andere oversteekgelegenheid in de Stationsweg ligt vlak bij de Schammelte. Maar daar is geen zebrapad, en worden dan ook geen verlichte portalen geplaatst. “De verlichtingsportalen zoals we die nu kennen zijn alleen bedoeld voor zebrapaden”, verklaarde verkeerswethouder Leo Bongers eerder dit jaar.

Portalen

Het college van burgemeester en wethouders besloot de portalen boven de zebrapaden te laten plaatsen, om deze zowel overdag als in het donker beter zichtbaar te maken. Dit in navolging van de portalen bij de drie zebrapaden in de Schurinkstraat/Prinses Julianastraat. Deze werden september vorig jaar geplaatst nadat in december 2019 een fataal ongeval plaatsvond op een zebrapad in de Prinses Julianastraat. In de eerstvolgende raadsvergadering nam de raad unaniem een motie aan, waarin het college werd opgedragen de drie zebrapaden beter zichtbaar te maken.

In eerste instantie werden nog voorradige lichtmasten als tijdelijke oplossing geplaatst, en werd bekeken hoe dat beter zichtbaar maken vorm moest krijgen. In het voorjaar van 2020 werd besloten om de verlichte portalen te plaatsen. Na vertraging bij de levering werden de drie verlichte portalen uiteindelijk in september van 2020 geplaatst. De ervaringen daarna waren louter positief. “Ik hoor dat zowel vanuit omwonenden uit de Schurinkstraat/Julianastraat, als ook uit andere omgevingen”, reageerde Bongers begin dit jaar.

Stationsweg

Die beleving was er ook bij politieke partij LPO. “Uit contacten met inwoners begrijpen wij dat door deze verlichtingsportalen de zichtbaarheid van deze oversteekplaatsen substantieel zijn verbeterd, en daarmee een goede bijdrage leveren aan de veiligheid van voetgangers die oversteken”, aldus LPO-raadslid Rob Dalenoort begin dit jaar. Hij vroeg via schriftelijke vragen aan het college of ze bereid was om ook verlichte portalen te plaatsen bij de twee zebrapaden in de Stationsweg. Ook bewoners vroegen hier om.

“Er zijn vragen gesteld vanuit een politieke partij, maar ook vanuit bewoners om ook op andere plekken te kijken of het mogelijk is om verlichtingsportalen te plaatsen. Het gaat dan concreet om de Stationsweg”, zei Bongers eerder dit jaar. De twee oversteekplaatsen waar het om gaat liggen in de kop van de Stationsweg, nabij Ekkelenkamp, en een stukje verderop bij de Zeesserweg. Volgens het college was dit gezien het aantal verkeersbewegingen daar niet strikt noodzakelijk, en zijn er wel een aantal verschillen met de andere zebrapaden. Zo is er op de stationsweg sprake van een midden geleider, met daarop al een lantaarnpaal.

Meerwaarde

Toch zag het college wel waarde in het plaatsen van verlichte portalen. “Wij onderschrijven echter dat het plaatsen van een verlichtingsportaal naar verwachting ook hier de zichtbaarheid op en de attentiewaarde van de voetgangersoversteekplaatsen zal verbeteren. In het kader van uniformiteit zijn wij van mening dat in dat geval beide voetgangersoversteekplaatsen in de Stationsweg moeten worden voorzien van verlichtingsportalen. Beide voetgangersoversteekplaatsen zijn namelijk kort op elkaar gelegen, op deze manier heeft de weggebruiker dezelfde attentiewaarde bij elk van de voetgangersoversteekplaatsen”, reageerde het college in haar antwoord op de vragen van de LPO eerder dit jaar. Middels de perspectiefnota werd het nodige geld beschikbaar gesteld.