Verbreden Stuwepad pakt duurder uit, betonverharding nodig om wortels de kop in te drukken

Vilsteren/Ommen – Het verbreden van het fietspad Stuwepad bij Vilsteren gaat meer dan de helft duurder uitpakken dan eerder werd begroot. Het circa 1,7 kilometer lange fietspad ligt tussen de Vilsterseweg en de stuw Vilsteren, en loopt voor een deel parallel aan een breed zandpad. Het voornamelijk recreatieve fietspad wordt relatief veel gebruikt. In het seizoen vooral door toeristen, maar daarbuiten ook vaak door scholieren en woon- en werkverkeer. Behalve fietsers wordt het verharde pad ook door wandelaars gebruikt.

Stuurmanskunst

Een tegenligger op het smalle fietspad tegenkomen met een gewone fiets vraagt al om de nodige stuurmanskunst en oplettendheid. Maar met een duofiets of rolstoelfiets, of voor mensen die een scootmobiel gebruiken, is daar op de meeste stukken simpelweg de ruimte niet voor. Zoveel mogelijk achter elkaar fietsen en elkaar de ruimte geven is dan het devies. Maar volgens het Plaatselijk Belang Vilsteren hebben niet alle gebruikers daar begrip voor.

“Het is dan de berm in of tegen het prikkeldraad. Dat vinden wij niet verantwoord”, zei Bert van der Molen, voorzitter van het Plaatselijk Belang Vilsteren, daar vorig jaar over. Ze kregen geregeld meldingen over de situatie van inwoners, maar ook van daarbuiten. Het anderhalf meter brede pad is hun ogen te smal voor alle soorten gebruikers om elkaar veilig tegen te komen. Het plaatselijk belang vroeg daarom bij de gemeente extra aandacht voor deze fietsroute.

Verbreden

Uiteindelijk besloot de gemeenteraad bij de vaststelling van de perspectiefnota afgelopen januari, met een motie om het fietspad breder te gaan maken. Door het wegdek te verbreden naar 2,20 meter moet er genoeg ruimte zijn voor alle gebruikers. Tijdens de werkvoorbereidingen werd echter opgemerkt dat het fietspad in de loop der jaren al behoorlijk is aangetast door opdrukkende boomwortels. “Deze opdrukkende boomwortels geven nu al het nodige discomfort en zullen in de komende jaren naar verwachting relevante schade aan de weg, en mogelijk fiets-onveiligheid gaan veroorzaken”, licht verkeerswethouder Leo Bongers toe.

In eerste instantie zou er alleen sprake zijn van verbreding en een laag nieuw asfalt, maar daar zou dezelfde schade waarschijnlijk opnieuw in ontstaan. Het college wil nu werk met werk maken, en tevens het fietspad zo reconstrueren dat er voor de lange termijn iets wordt gedaan aan de schade als gevolg van de wortels. Daarom vindt het dagelijks bestuur het verstandig om het fietspad in beton uit te gaan voeren.

“Dat is veel duurzamer en slijtvaster. Het gaat gewoon langer mee, en kan de druk van de wortels van bomen beter weerstaan dan het zachte asfalt”, aldus Bongers. “We hebben er ook goede ervaringen mee, met andere paden die we op diezelfde manier aan hebben ingericht. Zoals bijvoorbeeld aan de andere kant van de Vecht bij Varsen.” Het aangepaste ontwerp voor het Stuwepad is in lijn met de recent aangelegde fietspaden aldaar.

Beton

Wat het college betreft is een betonnen oppervlak ten opzichte van asfalt ook veiliger. Het stroevere oppervlakte geeft in natte perioden meer grip, en heeft een zekere lichtreflectie bij avond. Hoewel het per gedeelte verschilt hoe groot de overlast door de wortels, en de kans op schade daardoor is, wil het college wel de gehele lengte van het fietspad op die manier aanpakken. “Als we het verbreden, willen we het wel allemaal op dezelfde manier doen. En dus uniform aanpakken”, zegt Bongers. Om de aanleg zo duurzaam mogelijk te maken, wil het college zoveel mogelijk grondstoffen hergebruiken, en bekijken of er een cementvervanger toe te passen is in het beton.

70.000

Voor het verbreden van het fietspad heeft de gemeenteraad in de Perspectiefnota 2021 al een bedrag van 110.000 euro beschikbaar gesteld. Dat is begroot voor het verbreden van de onderbouw, en een laag asfalt. Gezien de schade die er nu al is door de boomwortels, is een volledige nieuwe onderbouw volgens het college noodzakelijk. Dat kost 60.000 euro meer dan het eerder vastgestelde budget. Omdat het college met het oog op de lange termijn en de wortels het pad in beton wil uitvoeren, is er nog eens 10.000 euro extra nodig.

Daarmee wordt de aanpak van het fietspad in plaats van 110.000 euro, een kleine 65% duurder met een nieuw totaalbedrag van 180.000 euro. De raad werd vanavond gevraagd het krediet uit de perspectiefnota naar dat nieuwe totaal te verhogen. De raadsleden vonden de verhoging wel fors, maar besloten uiteindelijk wel in te stemmen. Onder meer gemotiveerd door de toegevoegde duurzaamheid die de betonnen verharding moet bieden.

Enkel de D66 en PvdA stemden met hun twee zetels tegen. De PvdA zette vraagtekens bij de nut en noodzaak van de inzet voor dit fietspad, die in hun ogen vooral recreatief wordt gebruikt, en maar weinig voor school- en woon-werkverkeer. Zo zijn er volgens de PvdA wel meer fietspaden in de gemeente die niet per se in een betere staat verkeren. De LPO merkte ook op dat er wel meer fietspaden op het wensenlijstje staan.

De bedoeling is dat de verbreding van het fietspad voor de start van het fietsseizoen van 2022 wordt gerealiseerd.