Veerpontje over Vecht bij Varsen eindelijk in de vaart

Varsen – Het pontje over de Vecht bij Varsen is gistermiddag officieel in de vaart genomen. Dat gebeurde toen wethouders Bart Jaspers Faijer en Leo Bongers, samen met geboren Varsenaar Bernard Schuurman, een symbolische eerste oversteek maakten. Kort daarna werd iets verderop het nieuwe uitkijkpunt ook in gebruik genomen. “Met de ingebruikname van dit pontje en het uitkijkpunt is de langlopende gebiedsuitwerking Varsen afgerond en kunnen inwoners en toeristen nòg meer genieten van de schoonheid van het gebied”, aldus wethouder Bart Jaspers Faijer.

De pont werd op 20 augustus te water gelaten.

Automatisch

Met simpelweg twee keer op een knop drukken (de eerste keer om de elektrische plank te lichten) startte Schuurman gisteren de circa twee minuten durende overtocht. Zwaaiend naar zijn kennissen en andere aanwezigen, ging de 82-jarige samen met de collegeleden de regenwaterrivier op. Aan de andere kant demonstreerde hij met zijn meegebrachte fiets, snel even hoe de overstap naar het vaste land wordt gemaakt. Alvorens met een druk op de knop weer aan de terugvaart te beginnen.

De veerpont vaart tussen Erve Vechtdal aan de Larinkmars, en het fietspad op de dijk naast de Vilsterseweg. Het geeft daarmee tal van nieuwe mogelijkheden voor wandelaars en fietsers, maar ook voor wandel- en fietsroutes. En vormt tevens een nieuwe verbinding tussen het buurtschap Varsen en het landgoed Vilsteren. Even naar de boerenmarkt is nu geen klein half uur meer fietsen, maar hoogstens tien minuten trappen. “Een zeer waardevolle toevoeging aan het fietsnetwerk van de gemeente Ommen”, aldus wethouder Bongers; zelf een fervent mountainbiker. Hoewel het in de basis een recreatieve verbinding vormt, is het niet ondenkbaar dat de zelf te bedienen pont ook voor woon-werk verkeer gebruikt zal worden.

Zeven maanden

Aan boord van de pont, die door het in Hardenberg gevestigde Brunink Serving Industry werd gefabriceerd, is plaats voor maximaal tien personen; inclusief fiets. Met een overvaar tijd van slechts twee minuten kunnen er elk uur de nodige overtochten worden gemaakt. Een elektrische motor op de kade bij Erve Vechtdal, trekt via een kabel op de bodem van de rivier -en verschillende katrollen- de pont dan op en neer. De bediening van het pontje zelf wordt gevoed door zonnepanelen, die ook een handige schuilplek bieden. Met de knoppen wordt de gewenste opdracht draadloos naar de regelkast gestuurd.

Bart Jaspers Faijer (r.) en Leo Bongers (l.) maakte samen met Bernard Schuurman symbolisch de eerste oversteek.

De pont is alleen tijdens het laagwaterseizoen -van 1 april tot 1 november- in de vaart. Daarbuiten worden de pont en de opstap pontons uit het water gehaald. Het fietspad bij de Vilsterseweg wordt in die tijd ook afgesloten. Tijdens die zeven maanden dat de pont vaart, is het in bedrijf van zeven uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds, en gratis te gebruiken door fietsers en voetgangers.

Belangstelling

Schuurman gaat vrijwel dagelijks met zijn fiets de hort op, en komt dan vaak langs in zijn geboorteplaats Varsen. Hij nam dan ook geregeld polshoogte bij de werkzaamheden. De belangstelling van passanten was volgens hem toen al groot, en dat was het gisteren ook; direct na de opening begon al een ware file te vormen om een oversteek te maken. Het naastliggende ‘fietspad Dunnewind’ dat ongeveer een jaar geleden werd geopend is een druk bereden toeristische route, en velen zullen de pont naar verwachting gaan gebruiken. “We hebben hier wel echt een parel in handen”, zegt Bongers tijdens de oversteek.

Discussie

De ideeën voor een varende oeververbinding over de Vecht in Ommen, in navolging van Dalfsen en Hardenberg, zaten al enkele jaren in de pijplijn. Maar het wou er niet echt van komen. De eerste plannen waren om het veer te realiseren bij het centrum, maar toen kon er geen overeenstemming worden bereikt met de grondeigenaren. Uiteindelijk kwam het college in samenspraak met de Plaatselijk Belangen Varsen en Vilsteren met een nieuwe plek; bij wat toen nog bekend was als Erve Dunnewind. Daar zou het dan gaan aansluiten op het na het erf vernoemde nieuw aangelegde fietspad. Want wat had het pontje voor zin bij het centrum, terwijl er vlak naast een brug ligt?

Maar de gemeenteraad kon het niet helemaal eens worden over de nieuwe plek: ver van het centrum en de plek waar deze aanvankelijk werd geschetst. Henri Mors (D66) opperde dat toeristen toch voornamelijk in het centrum van Ommen zitten, en ook Gerrit de Jonge (VOV) meende dat het in het centrum ‘gebeurt’. “Ik hoop dat het college gaat kijken op welke wijze we mensen die vanaf Dalfsen komen zover gaan krijgen dat ze verder fietsen dan Varsen, en toch doorgaan naar het centrum van Ommen”, aldus De Jonge destijds. Er waren ook partijen die vonden dat het pontje op de nieuwe plek juist een grotere toegevoegde waarde zou hebben.

Kosten

Behalve de positionering waren er ook bedenkingen over de kosten van de veerpont, die volgens sommige fracties maar sporadisch gebruikt zou worden. “Het is op zich natuurlijk een harstikke leuk plan, maar we hebben heel wat moeite met de kosten die het met zich meebrengt. We vinden het te duur en zijn er dus ook geen voorstander van”, zei PvdA-fractievoorzitter Hilbert Moerman in 2019. Hij kreeg toen bijval van mede-fractievoorzitter Henri Mors van de D66. Die twee partijen vonden dat het geld beter besteed konden worden, en stemden tegen. De CU, VOV, CDA en LPO vonden de kosten ook fors, maar stemden wel in.

Halverwege vorig jaar leek de realisatie toch niet door te kunnen gaan, na een tegenvallende aanneemsom. Uiteindelijk werd het tekort opgevuld door een subsidie vanuit de regiodeal Regio Zwolle, die werd aangevraagd door Ruimte voor de Vecht. Binnen Ruimte voor de Vecht werken maatschappelijke en overheidsorganisaties samen aan duurzame ontwikkeling en bekendheid van het Vechtdal. Het geld was rond, maar toen kwamen er nieuwe vertragingen bij het inpassen in het bestemmingsplan, en andere Ruimte voor de Vecht plannen.

Zelfs op het laatste moment zat het nog tegen, toen de aannemer op onverwachte zwerfkeien stuitte bij de bouw van de haven. Het resulteerde al met al in een veel latere oplevering dan gepland; de bedoeling was dat er voor de zomer kon worden gevaren. Uiteindelijk werd de pont op 20 augustus te water gelaten, en kon deze na wat afrondende werkzaamheden en tests gisteren in gebruik worden genomen.

Uitkijkpunt

Op een steenworp afstand van de nieuwe pont is gisteren ook het nieuwe uitkijkpunt symbolisch in gebruik genomen. Het werd 29 juli reeds opgeleverd, en kon sindsdien al wel gebruikt om een hoger standpunt te vinden. Op initiatief van Plaatselijk Belang Varsen is het uitzichtpunt tot stand gekomen. Zij wilden graag een punt van waaruit het samenkomen van de Vecht en de Regge beter te bekijken is, en er volop van de omgeving kan worden genoten. Het uitzichtpunt is onderdeel van het Tien Torenplan van Ruimte voor de Vecht, waarin allerlei deelprojecten langs de boorden van de rivier zijn opgenomen.

Het uitkijkpunt wentelt rondom een oude eikenboom.

Het punt, opgebouwd rondom een flinke eikenboom, is bedoeld als rust- en informatiepunt. In overleg met ontwerper en bouwer Roel Westerman uit Rheezerveen kwam men tot het uiteindelijke resultaat. Het ontwerp is geïnspireerd op een kansel: een verhoogde plaats zoals bijvoorbeeld de preekstoel in een kerk, waarvan bovenaf een ruimte te overzien is. Het bouwsel draagt dan ook de naam ‘De Kansel’. Net zoals bij het spreekgestoelte typerend is wordt het hoogste plateau bereikt met een wenteltrap, welke hier rondom de boom is opgebouwd. Aan het houten bouwwerk komt nog een stalen element, dat het samenkomen van de rivieren verbeeld.

Varsen

Voor Plaatselijk Belang Varsen is de opening van het pontje en uitzichtpunt de afronding van wat de ‘gebiedsuitwerking Varsen’ wordt genoemd. Waarin gewerkt is om het buurtschap aantrekkelijker te maken. Dat lang lopende proces kwam in 2005 het eerst ter sprake, en vanaf 2013 is er actief aan gewerkt. De verschillende afgeronde projecten, waaronder de aanleg van een nieuwe Brink met zitbankjes en een vleermuizenhotel, en de doortrekking van het bestaande fietspad Larinkmars naar het zogenaamde ‘fietspad Dunnewind’, worden gezien als een verrijking van het historische gebied.

Met wellicht als kers op de taart de opening van de ‘Koe Safari Erve Vechtdal’ afgelopen zomer. De pont ligt vlakbij, en vanaf de horecagelegenheid is deze met een korte wandeling door de wei -waarbij wel de koeienvlaaien moeten worden ontweken- snel te bereiken. Het Plaatselijk Belang is blij dat de reconstructie nu is afgerond, en zijn enthousiast over het eindresultaat.