Tunnel onder N348 bij Dalmsholte voorlopig nog niet open

Dalmsholte – De werkzaamheden aan de N348 tussen Raalte en Ommen zouden volgens de planning deze maand worden afgerond. De gemiddelde automobilist die geregeld over de Deventerweg rijdt zal echter zijn opgevallen dat er de laatste tijd weinig verandering is. De tunnels bij restaurant De Lantaren en bij Dalmsholte zijn nog steeds in aanbouw. Ook moeten nog oversteken worden afgesloten, en moet de tijdelijke voetgangersbrug ten zuiden van het restaurant nog door een definitieve variant worden vervangen.

Dalmsholte

De tunnel bij het buurtschap Dalmsholte, die halverwege de oversteken van de Achterveldsweg en de Dalmsholterdijk ligt, is nog niet opgeleverd. Volgens omwonenden zouden de plannen aangepast moeten worden omdat de aansluitingen voor fietsers te steil zouden worden. Maar dit is volgens een woordvoerder van de provincie niet het geval. De tunnel wordt volgens hem volgens het plan uitgevoerd, het op- en afrijden is wel wat steiler, maar dat moet voor fietsers nog steeds goed te doen zijn. De provincie is nu in overleg met hoofdaannemer BAM over de planning van de resterende werkzaamheden. Deze maand moet hierover duidelijkheid komen.

De volgelopen onderdoorgang van de N348 bij Dalmsholte.

Tunnel

Het 250 ton wegende tunneldek werd eind september ingereden tijdens de afsluiting van de N348. Het tunneldek werd na voorbereidende werkzaamheden op de definitieve plek geplaatst. Sindsdien is er op het oog aan de onderdoorgang niks gebeurd, en staat inmiddels vol met water.

Pas als de tunnels in gebruik kunnen worden genomen worden de vier aanpalende oversteken afgesloten. Dat gaat dan om de oversteken bij de Achterveldsweg, Dalmsholterdijk, Oude Dijk en Lemelerveldseweg. De oversteek bij de Langsweg is afgelopen jaar al provisorisch afgesloten.

Voetgangersbrug

Bij de aanleg van de tunnel in de Oude Twentseweg bij wegrestaurant De Lantaren zorgt een onteigeningsprocedure voor vertraging. Ook de vervanging van de tijdelijke voetgangersbrug bij De Lantaren loopt achter. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het definitieve ontwerp van de brug, daarna moeten nog de benodigde omgevingsvergunningen worden aangevraagd voordat de aanleg kan beginnen.