Ten Brinke verkoopt duizenden tompoezen met ‘Tompouce Drive-In’

Ommen – Geen feestterrein aan de Koesteeg, geen aubade en geen optocht. Koningsdag is dit jaar compleet anders dan dat men gewend is in Ommen. Maar toch was de oranje sfeer vanmorgen wel te proeven in het centrum van de Vecht stad. Bij Bakkerij ten Brinke werd namelijk een heuse ‘Tompouce Drive-In’ gecreëerd. Daarbij werkte de bekende bakkerij samen met restaurant De Vrienden, Wijnhof Ommen en Sis & Bro Bakery. En DJ (en eigenaar van café De Herberg) Hans van Lingen draaide muziek om het feest compleet te maken.

Vera ten Brinke van Sis & Bro Bakery overhandigd een tas vol lekkernijen.

Berjan ten Brinke had het idee al langer voor ogen. “Ik had het een paar weken geleden al in gedachten. En dacht; als we met Koningsdag nog met de corona maatregelen zitten ga ik wel proberen iets in elkaar te zetten”, legt de bekende bakker uit. Zodoende is hij samen met de andere ondernemers in overleg gegaan en zette een plan op. Ter voorbereiding zette LSP Stage Equipement uit Ommen gisteren al het een en ander op, om alles in goede banen te leiden. En dat dit nodig was bleek vanmorgen wel.

De rij strekte tot ver op de Varsenerstraat, en op het hoogtepunt zelfs tot de Vechtkade.

De rij met auto’s was op het hoogte punt zo’n halve kilometer lang, en sommige klanten stonden anderhalf uur in de rij voor hun Oranjegebak. “Dat het zo’n succes zou worden hadden wij zelf ook niet verwacht natuurlijk, we kunnen er goed op terug kijken in ieder geval!”, zegt een tevreden Ten Brinke. En de klanten willen ook best in de rij staan voor de oranje lekkernij. “Het is niet alsof er iets anders te doen is”, zegt één van hen lachend.

Duizenden

Ten Brinke verkocht vandaag duizenden tompoezen. “Normaal zitten we rond de 2.000 tompoezen op Koningsdag, en nu zitten we aan 3.500. Bijna een verdubbeling, en bijna het record”, deelt de bakker. Dat record werd eind vorig jaar gezet toen ter ere van de 60-jarige verjaardag van de Oranjevereniging Ommen en het 40-jarig jubileum van de Ommer Bissingh -samen goed voor 100 jaar- een tompouce van 205 meter, 57 centimeter en 5 millimeter werd gemaakt. “Daaruit haalden we vorig jaar zo’n 4.000 tompoezen.” Naast de vrije verkoop kon er ook vooraf besteld worden. Bijna 400 mensen deden dat online, en de afgelopen dagen kon er ook in de winkel zelf worden besteld.

Behalve de verkoop van oranje gebakjes werd de samenwerking aangegaan met Wijnhof Ommen voor de verkoop van een fles oranjebitter, en met restaurant De Vrienden voor borrelsnacks. “Daar hebben wij een mooie samenwerking mee gedaan. We hadden de ‘Koningsbox’, met wat hapjes van De Vrienden, een oranjebitter van Wijnhof, en een doos tompoezen van ons”, verteld Ten Brinke. Volgens de bakker zijn er ook van deze samengestelde pakketten velen verkocht.

Sis & Bro

Berjan ten Brinke werkte samen met Sis & Bro Bakery van dochter Vera en zoon Maarten. “We hebben het samen met Sis & Bro hier gedaan, zodat we alles vanuit één bedrijf konden doen. Anders moesten we vanuit twee bedrijven uit serveren”, legt Ten Brinke uit. Om de drive-in mogelijk te maken werd speciaal voor de gelegenheid de Kruisstraat opengesteld voor auto’s. De gemeente werkte hier volgens Ten Brinke graag aan mee. “Maar we moesten ons natuurlijk wel aan de RIVM-regels houden.”

Zodoende waren er verkeersregelaars, en werd de 1,5 meter afstand gehanteerd. “Dat was natuurlijk ook een voorwaarde voor ons zelf. En dat is allemaal heel goed gegaan; de mensen hielden zich er ook keurig aan. En als je in de auto zit heb je daar sowieso geen problemen mee natuurlijk.” Dit was dan ook een van de factoren om voor de drive-in te kiezen. “Dan blijven de mensen gewoon in de auto zitten. Dat is de achterliggende gedachte ook.”