Arriën – De toevallige passant of de dagelijkse gebruiker van de N36 zal de afgelopen weken ongetwijfeld hebben opgevallen dat er in het gebied waar windpark de Veenwieken komt enige bedrijvigheid te zien was. Zo werden er een tal van toegangswegen aangelegd, en zelfs een tijdelijke afrit van de N36. Maar met het symbolisch in de grond slaan van een ‘eerste paal’ door Arthur Vermeulen van Raedthuys, bijgestaan door wethouder Jan ten Cate van Hardenberg en Bart Jaspers Faijer van Ommen, is de bouw van het windpark gistermorgen dan eindelijk echt van start gegaan.
Heien
Het heien in de omgeving van de Driehoekweg in Arriën begint deze week en gaat ongeveer vijf weken duren. Met een speciale heistelling, die geluidsvriendelijk ‘vibropalen’ de grond in slaat, is het doel om per week de hei werkzaamheden voor twee windmolens af te ronden. Er wordt niet elke dag constant geheid. De heistelling zal namelijk ook verplaatst moeten worden naar de 10 verschillende locaties van de windmolens verspreid in het gebied. Het verplaatsen van de indrukwekkende machine kan afhankelijk van de locaties een halve tot anderhalve dag duren. Als de werkzaamheden volgens de planning verloopt wordt er per windmolen twee dagen daadwerkelijk geheid.
Zeven tot zeven
De werkzaamheden beginnen elke ochtend om zeven uur, en kunnen duren tot zeven uur ’s avonds. Raedthuys informeert omwonenden vooraf als er ook in het weekend geheid gaat worden. De windmolenbouwer laat in hun nieuwbericht wel weten dat enige geluidhinder niet helemaal te voorkomen is. Er is wel bewust gekozen voor zogenaamde vibropalen. Daarbij wordt eerst een stalen buis in de grond geheid. Vervolgens wordt deze vol gestort met beton, waarna de buis weer wordt verwijderd, met als resultaat een funderingspaal.
Overlast
Deze techniek zou minder trillingen moeten veroorzaken, en daarmee minder intensief zijn voor de omgeving als de traditionele kant-en-klare betonnen funderingspalen. Als alle heipalen in de grond gewerkt zijn moet er nog beton worden gestort om de fundamenten van de windmolens af te ronden. Daarvoor zullen een flink aantal betonwagens het gebied in en uit moeten rijden, wanneer dit exact gaat gebeuren is nog onbekend.
Als de fundaties zijn afgerond begint de aanvoer van de onderdelen; dit vermoedelijk van juni tot en met oktober. Het transport van de grote onderdelen gebeurt vooral ’s nachts en in groepen van vijf vrachtwagens. Dit om, ondanks dat het ’s nachts rustiger is, de overlast op de N36 zo minimaal mogelijk te houden. De onderdelen kunnen via speciaal aangelegde bouwwegen tot aan de locaties van de windmolens zelf worden vervoerd. Daar zullen de turbines op de grond worden gemonteerd, voor ze met een grote kraan de lucht in worden gehesen. Als alles volgens plan verloopt zullen de wieken van de eerste windmolen eind dit jaar voor het eerst energie moeten gaan opwekken.