Ommen – De ondernemers op het bedrijventerrein De Rotbrink willen het ontstaan van gladheid door winterse omstandigheden zoveel mogelijk voorkomen. Het nieuwe bedrijventerrein groeit gestaag, en zeker de laatste jaren worden er geregeld kavels verkocht. Door de komst van meer bedrijven op de locatie van het voormalige sportpark, ontstaan er ook meer verkeersbewegingen. Naast meerdere autobedrijven, waarvan één met een tankstation, is er ook een dierenwinkel gevestigd. Net als een sportschool, een afvalbrengstation, en een groot druk bedrijf waar rond de klok gewerkt wordt. Al met al genoeg bronnen van verkeer.
‘Niet genegen’
De afgelopen zomer maanden werden de Brink en Drift voorzien van de definitieve inrichting. “Aan alles is gedacht, behalve om het park op te nemen in de route voor de gladheidsbestrijding!”, verteld voorzitter Ron Nijhof van de Ondernemers Vereniging Ommen. De gladheidsbestrijding op de private kavels hebben de ondernemers zelf en/of onderling goed geregeld. Groot en klein materieel wordt ingezet om de terreinen en toegangen sneeuw vrij te maken. Maar op de wegen naar die bedrijven toe gebeurt dat normaliter niet. “De gladheidsbestrijding op de openbare weg is een belangrijke taak van de gemeente. Hierop is meermaals aangedrongen bij de gemeente Ommen, echter deze is niet genegen om hierop actie te ondernemen”, aldus Nijhof. “De ondernemers voorzien met het aankomend winterse een groot risico op ongelukken en schades met vaak lichamelijk letsel tot gevolg.”
Afgelopen vrijdag was er nog contact geweest met de gemeente, maar er bleek niets mogelijk te zijn. De Ondernemers Vereniging Ommen en de aldaar gevestigde ondernemers wilden vanmiddag als ludieke actie zelf een strooironde laten uitvoeren. Een trekker met de nodige uitrusting werd opgetrommeld, maar deze kon onverrichte zaken weer retour gaan. Enkele minuten voor het uur waarop de rode machine een ronde zou maken, had een colonne aan sneeuwbestrijding voertuigen de wegen al zo goed als dat kon sneeuwvrij gemaakt. Ingehuurde trekkers en een vrachtwagen, plus een busje van de gemeentelijke buitendienst kwamen onverwachts opdraven. “Ze wisten ongetwijfeld van onze actie”, meent Nijhof. Maar volgens gemeentewoordvoerster Lidy Uiterwijk Winkel is simpelweg sprake geweest van toeval. “Wij waren niet op de hoogte van deze actie”, wordt er maandagmiddag gereageerd.
Prioriteit
De gemeente laat in een reactie weten dat eerst de hoofdwegen worden gestrooid en geschoven, en pas als die onder controle zijn de overige wegen. Ook de andere bedrijventerreinen De Strangen en Alterveer komen in principe niet voor in de eerste routes. Wel worden de Nieuwelandstraat en Slagenkampweg op De Strangen in de eerste omgang meegenomen door de gemeente, maar dit komt meer voort uit een logistiek oogpunt. “In de eerste strooiroute zitten de prioritaire wegen, zoals routes voor hulpdiensten, ontsluiting van woonwijken en belangrijke fietsroutes. In de tweede route zitten wegen, waarop de gladheid bestreden wordt als de eerste strooiroute onder controle te houden is. Het bedrijvenpark in de Strangen maakt voor wat betreft de hoofdwegen onderdeel uit van de eerste strooiroute. Dit komt onder andere voort uit logistiek oogpunt, omdat de buitendienst vanuit DOEK start met de gladheidsbestrijding”, aldus Uiterwijk Winkel.
Strooiroutes
De bedrijvenparken maken in principe geen onderdeel uit van de eerste én tweede strooiroutes. “Deze zijn momenteel niet prioritair gesteld aan andere wegen binnen de gemeente. Er zijn bijvoorbeeld fietspaden langs hoofdwegen die in dat licht voor gaan.” De extreme omstandigheden, zoals nu het gevoel is, kunnen volgens Uiterwijk Winkel niet worden vergeleken met de normale gladheidsbestrijding. “Het weer is momenteel dermate extreem dat er met man en macht gewerkt wordt om de eerste route onder controle te houden. Op diverse momenten op de dag wordt er geëvalueerd en de werkwijze aangepast. Dit betekent ook dat er sinds dit weekend al loonwerkers en aannemers worden bijgeschakeld”, verklaard de woordvoerster.
“Dat wil ook niet zeggen dat de gemeente een bedrijvenpark als de Rotbrink vergeet. Vooral door deze extreme omstandigheden wordt er op basis van meldingen ook bijgeschakeld en inmiddels ook op de Rotbrink gewerkt is om de sneeuw weg te schuiven.” Maar de bedrijventerreinen structureel opnemen in de eerste of tweede strooiroutes zit er voorlopig niet in. “Om de bedrijvenparken structureel op te nemen in de strooiroute zullen er of andere wegen moeten vervallen uit de strooiroute of een uitbreiding van mens en materieel”, licht Uiterwijk Winkel toe.