Resterende onbewaakte overwegen in Ommen worden binnenkort gesaneerd

Ommen – ProRail gaat de één van de vijf onbewaakte overwegen die Ommen nog kent nog deze week saneren. Het gaat daarbij om de overweg in een onverhard zijpad door een bosperceel naast de Beerzerweg, iets ten oosten van de Junnerweg. In totaal zijn er in het land nog rond de 275 van zulke onbewaakte overwegen in gebruik. Ook wel een Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) genoemd.

Dergelijke overwegen zijn publiek toegankelijk, óf alleen particulier; om bijvoorbeeld een erf te bereiken. Ze zijn vooral te vinden op plekken waar relatief weinig mensen het spoor hoeven over te steken, en zitten meestal in onverharde wegen en paden. Spoorbomen, bellen en lichtsignalen zijn er dus niet bij deze onbewaakte overwegen. Meestal is er een Andreaskruis, maar bij sommige -zoals bij de overweg die binnenkort in Ommen verdwijnt- is enkel een simpel waarschuwingsbord.

Gebruikers van deze overwegen moeten dus zelf alert zijn op naderende treinen. Maar dat gaat niet altijd goed. Op de onbeveiligde overwegen vinden volgens ProRail dagelijks bijna-ongelukken plaats. En het gaat helaas ook vaak fout, met gemiddeld jaarlijks twee doden tot gevolg. De gevaarlijke situaties die deze onbeveiligde overwegen met zich meebrengen, is de reden dat vervoerders en spoorbeheerder ProRail alle onbewaakte overgangen zo snel mogelijk willen opdoeken.

Dat onder het motto ‘de beste overweg is een opgeheven overweg’. Onbeveiligde spoorwegovergangen worden ‘fossielen uit de tijd dat er twee keer per dag een stoomtrein kwam’ genoemd. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ProRail 180 van deze onbewaakte overwegen ondergebracht in een programma om ze zo snel mogelijk aan te pakken. Of ze dan worden opgeheven of alsnog beveiligd worden met spoorbomen, bellen en lichtsignalen wordt per geval bekeken.

Bij verre het merendeel zal worden afgesloten en opgeheven. Op enkele plekken, bijvoorbeeld waar de overweg praktisch nodig blijft, wordt bij hoge uitzondering de overweg omgebouwd naar een ‘bewaakte’ variant. Zo werd de onbewaakte overweg in de Eerderijk bij Junne in 2019 uitgerust met spoorbomen, bellen en lichtsignalen.

ProRail is eind 2018 begonnen met het aanpakprogramma, en met het sluiten van de overweg naast de Beerzerweg komt de teller op 75. Het streven is dat dit voor het einde van het jaar minstens honderd zijn. De aanpak van de overwegen vereist echter overleg met veel partijen, wat het proces soms lang kan laten duren. De ambitie is desalniettemin om voor het einde van 2023 de 180 NABO overwegen uit het programma te hebben aangepakt.

Voor die tijd moeten dan ook de vier andere nog bestaande overwegen in de gemeente Ommen aangepakt zijn. Het gaat daarbij om de overweg in De Stroperij bij Beerze, en drie particuliere overwegen; één bij Zeesse en twee bij Vilsteren.