Rabobank op Markt in Ommen blijft definitief dicht

Ommen – In verband met de coronamaatregelen is het kantoor van de Rabobank aan de Markt in Ommen sinds 15 december vorig jaar al niet meer open geweest. De Rabobank heeft nu besloten dat de deuren definitief gesloten blijven, en het kantoor dus verdwijnt. “Steeds meer klanten regelen hun bankzaken via internet of via de Rabo App wanneer het hen uitkomt. Daardoor is het bezoek aan onze kantoren sterk teruggelopen. Door de coronacrisis is deze ontwikkeling verder versneld”, licht directeur Klaas Feenstra toe in een brief aan klanten van de Rabobank Vaart en Vechtstreek.

Ook het bankkantoor aan het Kerkplein in Dalfsen sluit de deuren. De Rabobank wil op termijn landelijk nog rond de 100 kantoren openhouden, die binnen 20 minuten rijden liggen voor het merendeel van de bevolking. “Met de afname van de bezoeken aan bankkantoren, is er natuurlijk een toename in andere manieren waarmee klanten met ons in contact zijn. Zoals videobeelden, internetbankieren of via de telefoon. Daarin hebben we ook geïnvesteerd, en dat krijgt een hoge waardering”, zegt woordvoerder Eric Lagerwey. Voor mensen die wat meer op leeftijd zijn of een beperking hebben organiseerde de bank -voor corona tijd- al cursussen waar men kon leren omgaan met internetbankieren.

Op een pamflet wordt aangegeven dat het per 1 mei sluit, maar de deuren zullen voor die tijd niet weer openen.

Toch zullen er nog steeds mensen zijn voor wie het digitale bankgebruik een te hoge drempel blijft, en die graag naar hun lokale bankkantoor gingen. Zei zijn voor een fysiek contact met hun bank nu aangewezen op locaties zoals bijvoorbeeld in Hardenberg of Zwolle. Wel is er voor hen een speciale ondersteuning die een bezoek aan een kantoor meestal overbodig maakt. Voor die service worden zogenoemde ‘mobiele adviseurs’ ingezet. Zij helpen de mensen op weg, en komen in sommige gevallen ook thuis langs.

“Die mobiele adviseurs zijn bankmedewerkers die op vraag van de klant bij de klant thuiskomen om daar te helpen. Daarbij moet je denken aan echt kwetsbare klanten die niet naar een kantoor kunnen komen”, licht Lagerway toe. “Ook geven zij tips om financieel misbruik te voorkomen en tegen te gaan.” Meer op dat soort dienstverlening inzetten betekent het dat het sluiten van het bankkantoor geen ontslagen met zich meebrengt. “Er zijn natuurlijk wel minder collega’s die aan de balies werken. Maar er zijn juist weer meer collega’s die bij onze telefonische- en internethulp klanten helpen”, motiveert Lagerway. Daarnaast gaan de bankmedewerkers wanneer dat nodig is dus ook thuis of op de zaak op bezoek. Directeur Feenstra: “Dat soort flexibele vormen van klant bediening zijn ook veel duurzamer dan vaste vestigingen.”

De apparaten buiten zijn al verwijderd.

Geldmaat

De pinautomaten, stortautomaat, muntroluitgifte en de brievenbus verdwijnen met het sluiten van het bankkantoor ook. “De banken hebben nu gezamenlijk Geldmaat, en daar is al in voorzien in Ommen. Waardoor het in dit pand ook niet meer nodig is”, verklaard Lagerwey. Via de webpagina  www.locatiewijzer.geldmaat.nl zijn de geelgekleurde apparaten te vinden. “Met een sprekende geldautomaat willen we de dagelijkse bankzaken gemakkelijker maken. Op die manier proberen we de verandering in onze klantbediening voor kwetsbare groepen zo laagdrempelig mogelijk te maken”, aldus Feenstra.

Bij de meeste van deze apparaten is het ook mogelijk om geldbiljetten te storten. Geldmaat apparaten waarbij kan worden geholpen met opnemen of storten (meestal gevestigd in een boekhandel) zijn er nog niet in de gemeente.

De muntroluitgifte en een pinautomaat zijn nu binnen nog geopend, maar verdwijnen ook.

De Rabobank is sinds de oplevering van het Marktgebouw in het voorjaar van 2014 gevestigd aan de westzijde van het pand. Wat er nu met de ruimte gaat gebeuren is nog onduidelijk; de Rabobank huurde het deel. Op de toegangsduren van het kantoor hangt sinds gisteren een pamflet waarop wordt aangegeven dat het kantoor gesloten is.