Ommer partijen en PB’s ondertekenen brief aan minister over N36

Ommen – Op initiatief van de Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk is er een open brief over de onveiligheid op de N36 verstuurd naar minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. De brief is ondertekend door 53 verschillende partijen en organisaties uit de gemeenten Twenterand, Almelo, Wierden, Tubbergen, Hellendoorn, Hardenberg en Ommen. Vanuit Ommen werd de brief ondertekend door de LPO, CDA en de VOV. Ook de Plaatselijk Belangen Arriën, Beerze, Beerzerveld/Mariënberg, Buurtschap Ommerkanaal en Stegeren-Junne ondertekende de brief. Evenals 8 van de 12 partijen in de Provinciale Staten.

Druppel

Een aantal weken terug waren er opnieuw twee zware ongelukken op de N36. Begin juni kwam een 38-jarige vrouw uit Hengelo om het leven op de weg in het Ommer buurtschap Stegeren. “Dat waren de laatste druppels die bij Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk de spreekwoordelijke emmer deden overlopen”, laat Jeroen de Haan van de dorpsraad weten. “Ontzettend veel mensen en partijen hebben een mening over de N36 en proberen allemaal afzonderlijk of in beperkte samenwerking wijzigingen door gevoerd te krijgen. Helaas hebben de beperkte wijzigingen die tot nu toe zijn uitgevoerd nog geen invloed gehad. Er gebeuren nog steeds erg veel ongelukken en mensen voelen zich onveilig op de N36. Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk heeft daarom contact gezocht met tientallen organisaties en partijen om een gezamenlijk statement te maken bij de minister. Het is nu tijd om door te pakken en mensen moeten weer veilig over de N36 kunnen rijden.”

Inwoners

Juist door vanuit de inwoners een brief te sturen hoopt de Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk dat dit invloed heeft bij de minister. “De roep naar burgerinitiatieven wordt in Nederland steeds groter. Het zijn de inwoners zelf die steeds meer gevraagd worden naar meningen en oplossingen. Hoewel de N36 te groot is om zelf aan te kunnen, willen we als verschillende belangenverenigingen en lokale politieke partijen hiermee een duidelijk signaal afgeven dat de N36 onveilig is en aangepakt moet worden. De minister kan een dergelijk groot signaal vanuit zoveel partijen niet links laten liggen”, meent De Haan.

Verkeersregels

De Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk roept ook juist de weggebruikers op om zich op de N36 aan de verkeersregels te houden. “Naast de onveiligheid van de weg zelf, zijn het ook gebruikers van de weg die voor ongelukken zorgen. Het is in onze ogen helemaal niet nodig om over een dubbel doorgetrokken streep in te gaan halen om vervolgens achter een andere vrachtwagen te belanden.”

Hetzelfde geldt volgens De Haan voor het telefoongebruik in de auto. “De N36 is erg smal vergeleken met andere wegen, waardoor het absoluut noodzakelijk is om de volledige concentratie op de weg te hebben. Vrijwel iedereen gebruikt zijn of haar telefoon wel eens in de auto, maar doe het gewoon niet meer. Zoek een plek op waar je dat rustig kunt doen of wacht gewoon tot je op de plek van bestemming bent. De meeste berichten en telefoongesprekken kunnen gerust een uur wachten”

Vermijden

De 53 partijen en organisaties eisen in de brief dat de minister op korte termijn met een plan van aanpak komt om de N36 dusdanig veilig te maken dat het aantal ongelukken drastisch zal afnemen. Het moet volgens de schrijvers daarbij ook niet alleen bij een plan blijven, maar met voorrang gepland en uitgevoerd worden. “Het is bijna onverantwoord om nog gebruik te maken van de N36”, stellen de partijen en andere organisaties in de brief. “We horen van verschillende mensen dat ze deze weg mijden omdat ze bang zijn gebruik te maken van de N36. Dit terwijl de N36 juist bedoeld is om andere wegen die door de vele dorpen lopen te ontlasten.” Het meeste noordelijke uiteinde van de N36 is bij de rotonde waar deze overgaat in de N48 naar Ommen en Hoogeveen. De weg verbindt een groot deel van Overijssel met het noorden van de provincie. “Door de vele ongevallen is de N36, de enige weg die het oosten met het noorden van het land verbindt geregeld afgesloten, waardoor al dat verkeer ook weer via binnenwegen en door dorpen zijn weg probeert te vinden, met onveilige en ongewenste situaties als gevolg.”

Dodenweg

Het afgelopen jaar werden er al diverse maatregelen genomen die de veiligheid op de weg moesten verbeteren. “Vanaf september vorig jaar zou alles beter worden en het aantal ongevallen volgens verwachting afnemen. Helaas blijkt nu na alle aanpassingen, zoals het verbreden van de weg over 16 kilometer, het verlengen van een aantal af- en opritten, het plaatsen van vangrails en het aanbrengen van ribbelmarkeringen, dat er op de N36 nog steeds even veel ongevallen plaats vinden, waarvan een aantal helaas nog steeds met dodelijke afloop”, wordt er geschreven in de brief. De rijksweg wordt in de brief dan ook omgedoopt tot ‘dodenweg’. “Deze onveiligheid op Nederlandse wegen moet anno 2019 niet meer kunnen. Het is daarom tijd om de N36 grondig aan te pakken zodat ‘onze’ inwoners weer met een veilig gevoel van huis kunnen vertrekken om ’s avonds ook weer veilig terug te keren.”

Open brief onveiligheid N36