Nog steeds blijft water staan in fietstunnel N340, afsluiting nodig om in orde te brengen

Ommen – Afgelopen voorjaar stond in de nieuwe fietstunnel onder de N340 al een laag water, en de problemen lijken nog steeds niet voorbij te zijn. Destijds was de tunnel formeel nog niet geopend, en bleken de tijdelijke pompen de aanvoer van regenwater niet aan te kunnen. De provincie verzekerde toen dat daar na opening met de definitieve pompen geen sprake meer van zou zijn.

Nu de gemeente met het verharden van het Broekdijkje de verbinding naar de Kievitstraat en de Hessenweg West heeft gemaakt, is de fietsondergang ruim een maand geleden in gebruik genomen. “Het is nog niet helemaal klaar, want we moeten nog wat aanpassingen uitvoeren, maar het leek ons goed om wel alvast de route in gebruik te nemen”, reageert woordvoerster Ingrid Heijman-van Dijk van het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Overijsel.

Ondanks dat de pompen nu hun werk zouden moeten doen, blijft er nog steeds water in de tunnel staan. Het is geen ‘zwembad’ zoals dit voorjaar, maar na regenval blijft aan de oostkant van de tunnel zeker enkele centimeters water staan. Opvallend is dat de afvoergoot aan die zijde niet binnen de tunnelbak ligt, en dat regen dus in de tunnelbak zelf valt. Doordat het asfalt daar lager ligt dan de goot komt het water daar niet in terecht, en kunnen de pompen niet hun werk doen.

Het water dat blijft staan komt niet tot aan de afvoergoot.

“Dat is niet de bedoeling en daarom gaan we nog wat aanpassingen doen”, verklaard Heijman-van Dijk. Het is nog afhankelijk van het weer, maar waarschijnlijk wordt ergens in of rond de week van 8 tot 14 november de tunnel een dag afgesloten. “Het asfalt in de onderdoorgang wordt dan aangepast, zodat het water in de goot komt en er niet voor blijft liggen.” In praktijk betekent dit dat enkele meters asfalt aan de oostkant van de tunnel iets zal worden opgehoogd.

Aan de westkant ligt de afvoergoot wel in de tunnelbak. Ondanks dat de asfalt laag al is afgewerkt met markeringen en al, wil de provincie niets weten van een ontwerp of aanleg fout. “De fietsonderdoorgang is in gebruik genomen, maar er moeten nog afrondende werkzaamheden plaatsvinden”, blijft de woordvoerster ook na specifiek aanvragen vol houden. “Dit behoort gewoon tot de werkzaamheden van de aannemer en betreft het afronden van de werkzaamheden. Dit zijn gebruikelijke reparaties.”