Leerlingen Vechtdal College werken in TechnoLab met technieken van de toekomst

Ommen – De leerlingen van het Vechtdal College maken er sinds het begin van dit schooljaar al gebruik van, en met een symbolische handeling werd het nieuwe TechnoLab vanmiddag officieel geopend. In dit ‘lab’ werken de leerlingen met de nieuwste ontwikkelingen op technologisch gebied. De realisering van het TechnoLab werd mogelijk gemaakt met het subsidieprogramma Sterk Techniek Onderwijs van de overheid. Via dit programma werd een half miljoen euro beschikbaar gesteld voor de regio om techniek te promoten. Een voorwaarde daarvoor was dat er met andere scholen werd samen gewerkt. “Dit hebben wij gedaan met het Vechtdal College, de Nieuwe Veste en Greijdanus in Hardenberg. En ook De Zeven Linden uit Dedemsvaart en de Nieuwe Veste in Coevorden vallen in ons gebied”, verteld coördinator Marco van Praag.

Bedrijfsleven

Een andere voorwaarde is dat tien procent van het subsidiebedrag door bedrijven wordt ‘gefinancierd’. Niet zo zeer puur met geld, maar dat kan ook in de vorm van stageplekken, of het aanbieden van restmateriaal en gastlessen. “In ruil daarvoor leiden wij de leerlingen op die later in hun bedrijf kunnen werken. Daarmee ontstaat er een goede samenwerking tussen onze school en het bedrijfsleven”, verteld Van Praag. Deze samenwerking werd ook meegenomen in de inrichting van het lab. “We hebben een virtueel lasapparaat van Lincoln Electric’s. Dit komt niet zomaar uit de lucht vallen. Er wordt in de regio veel gelast, zoals bijvoorbeeld bij Krepla en Pacton.”

Technisch personeel

De vraag naar technisch personeel is groot volgens Van Praag. “Dat horen we bijna dagelijks in het nieuws. Ook horen we veel geluiden uit het bedrijfsleven van Ommen; die vragen of we nog leerlingen hebben die technische vakken willen komen leren bij hen”, aldus Van Praag. De ontwikkelingen in het bedrijfsleven gaan volgens hem hartstikke snel, steeds meer wordt er geautomatiseerd, en de techniek komt overal in terug. “Daarom vinden we het zo belangrijk dat onze leerlingen er zo vroeg mogelijk mee in aanraking komen”, voegt collega Erik Rijkeboer toe. “Ons TechnoLab is daar de ideale locatie voor. We hebben een virtueel lasapparaat, 3D-scanners en printers, miniatuur robotarmen, een minicollegezaal waar presentaties worden gehouden en VR-brillen”, aldus Rijkeboer. Het lab grenst aan het praktijklokaal waar nog met de ‘oude’ technieken wordt gewerkt, en heeft een frisse uitstraling die bij de rest van de recent vernieuwde school past.

Wethouder Ko Scheele bestuurt met behulp van een VR-bril virtueel een heftruck.

Alle niveaus

Het is voor de school belangrijk dat niet alleen de VMBO-leerlingen met techniek bezig zijn bij de middelbare school in Ommen. “De leerlingen van alle leerrichtingen zijn hier welkom”, verteld Van Praag trots. “We merken nu al dat meer leerlingen de weg weten te vinden naar ons TechnoLab. Vorige week kwamen er nog twee VWO-leerlingen om hulp vragen voor hun sector werkstuk. Ze wilden zelf een kruisboog gaan maken. Dan is het wel even denken; hoe pakken we dit aan en is het verantwoord. Maar we konden ze helpen.” Deze toegankelijkheid wordt ook al in praktijk gebracht in het schoolgebouw. Boven een prullenbak in de aula staat de stelling ‘Meiden zijn slimmer dan jongens’. Afhankelijk van het standpunt van de leerlingen gooien zij hun afval in de linker- of rechterzijde van de bak. “Een sensor met teller houdt bij hoeveel het er eens of oneens mee zijn. De VMBO-leerlingen maakten de prullenbak, en de VWO-leerlingen programmeerden de code”, aldus Van Praag.

Erik Rijkeboer (r.) geeft uitleg aan wethouder Ko Scheele (l.) en Theo Bekker van Landstede (m.).

HoloLens

Ook de slimme HoloLens mixed reality bril van techreus Microsoft is in bestelling voor het TechnoLab. “De eerste generatie is niet meer te krijgen, het Amerikaanse leger heeft daar heel veel interesse in. Maar de HoloLens 2 wordt binnenkort verwacht, en daar lopen we dan gelijk mee voorop”, verteld locatie-directeur Cor Vosselman. Voordat het lab vanmiddag werd geopend vertelde Ewout Warringa, expert in virtual reality, over de voordelen van deze nieuwe technieken. Hij schetste bijvoorbeeld dat in de toekomst dokters gebruik kunnen maken van holoportation. De mensen staan dan virtueel bij elkaar in een kamer, zodat een dokter veel meer mensen in één dag kan spreken. Volgens hem heeft dit ook toekomst voor bijvoorbeeld het biologielokaal bij een middelbare school zoals het Vechtdal College, evenals bij hogere medische opleidingen. “De vaste modellen in de biologielokalen zullen verdwijnen, met deze nieuwe technieken kunnen leerlingen een hart bijvoorbeeld echt zien kloppen”, aldus Warringa.

Ewout Warringa showt de Microsoft HoloLens terwijl links wethouder Scheele toekijkt.

Toekomst

Deze brillen, met een gemixt beeld van een camera met daarover een digitale overlay, zijn volgens hem ook ideaal voor de technische markt en technische schoolvakken. “Technische werktekeningen van 2D model omzetten naar 3D is tegenwoordig steeds makkelijker. Voor mensen die moeite hebben met ruimtelijk inzicht is dit een wondermiddel. Je krijgt hiermee veel meer kennis, informatie en inzicht dan op een 2D werktekening”, terwijl Warringa een 3D model virtueel in de ruimte met gasten neerzet. Op de beamer achter hem wordt het beeld dat hij via de bril ziet gedeeld. “Hoe meer scholen hiermee gaan werken, hoe groter de kennis wordt, en hoe meer we kunnen delen”, meent Warringa. Voor mensen die twijfels hebben over de komst van deze nieuwe technieken heeft hij eigenlijk maar één antwoord: een video uit 1992, waarin men een mobiele telefoon maar overbodig vindt.