Hagelnieuwe rotonde bij Varsen na amper half jaar weer op de schop

Varsen – De nieuwe rotonde in de N340 bij Varsen, die net zeven maanden in gebruik is, gaat nu alweer op de schop. Gisteren is begonnen met de werkzaamheden bij de rotonde, waarbij deze vooral bij het op- en afrijden ruimer wordt gemaakt. “De praktijk laat zien dat de bochten lastig te halen zijn, en dat de blokken aan de buitenkanten vaker worden geraakt dan gewenst is”, licht communicatieadviseur Milou Bosscher van het project Vechtdal Verbinding toe. “Dat willen we natuurlijk graag oplossen.”

Vechtdal Verbinding

De rotonde maakt deel uit van het brede project ‘Vechtdal Verbinding’. Waarbij onder meer de N340 tussen Ommen en Zwolle compleet werd vernieuwd. Nog voordat de bewuste rotonde op 30 augustus 2021 werd vrijgegeven, en het eerste verkeer er überhaupt had gereden, kwam er vanuit de bestuurders van grote voertuigen commentaar op de relatief krappe indeling van de rotonde.

De te maken bochten bleken voor langere voertuigen -lees vrachtwagens- inderdaad niet op een normale snelheid binnen de lijnen te maken. De bocht iets afsnijden om te voorkomen dat er te ver de binnenste rijstrook moet worden overgestoken was door de hoge stoeprandachtige blokken geen doenbare oplossing, maar soms de enige uitweg. “In de praktijk is gebleken dat het niet helemaal zo werkt als op de tekentafel bedacht was”, reageert Bosscher op de vraag of er sprake is van een ontwerpfout.

Al met al reden om 232 dagen nadat de eerste weggebruikers er het stuur draaiden, de schop naast de hagelnieuwe rotonde te zetten. “Aangezien we nu nog aan het werk zijn in de regio is besloten dat gelijk aan te passen”, verklaard Bosscher. De vier blokken in de binnenbochten van de op- en af ritten van de rotonde worden een kleine meter verlegd, en de ontstaande tussenliggende ruimte wordt opgevuld met beton; dat een structuurtje krijgt.

Het asfalt zelf blijft onveranderd. Alleszins is het geen ingewikkelde klus, maar wel eentje die tijd kost. Het beton heeft namelijk tijd nodig om tussentijds goed uit te harden. De aanpassingen moeten er dus voor zorgen dat gebruikers van de buitenste rijstrook van de rotonde de bochten soepeler kunnen maken.

Een financiële tegenvaller zijn de werkzaamheden volgens de provincie niet. “De kosten van de werkzaamheden aan de rotonde in Varsen worden vanuit het projectbudget gefinancierd”, deelt Bosscher.

Omleiding

De werkzaamheden duren volgens de planning tot volgende week vrijdag 29 april. Zoals gebruikelijk is de snelheid bij de werkzaamheden teruggebracht naar 50 kilometer per uur. Verder is bij de vier plekken waar gewerkt wordt de direct aangrenzende rijstrook afgesloten. Gevolg hiervan is dat de afslag naar Ommen -die uit één rijstrook bestaat- helemaal afgesloten moet worden. Iets waar bestuurders gisteren toch wat onverwachts mee te maken kregen.

Het project Vechtdal Verbinding, dat normaliter via social media en gerichte advertenties op de verschillende platformen mensen op de hoogte houdt, plaatste gisteren nádat de afsluiting al van kracht was pas een bericht op haar Facebook-pagina. Voor zover bekend werden er ook geen borden met een voorafkondiging geplaatst op het traject.

Volgens Bosscher werden de werkzaamheden wel gemeld via de ‘BouwApp’, maar daar kijkt de gemiddelde weggebruiker niet op. Door de grootschalige drieweekse afsluiting van de N377 werden er ook geen eerdere berichten op social media gepubliceerd. “Dat hadden we wel moeten doen, dat is onze fout”, erkent Bosscher.

Er zijn omleidingen ingesteld, en wie de borden volgt hoeft hoogstens een paar minuten om te rijden. Grote vertragingen zijn tot vooralsnog dan ook uitgebleven, met vooral verkeer vanaf Zwolle dat de afslag naar Ommen gebruikt. Zij kunnen zonder problemen doorrijden naar de afslag bij de Balkerweg, zo’n anderhalf kilometer verderop. Verkeer richting Raalte kan bij die rotondes de N340 in de goede richting weer op.

Eventuele drukte of verkeersproblemen worden volgens Bosscher wel in de gaten gehouden, zeker met het oog op de meivakantie volgende week.