Vilsteren – Komende week zal worden begonnen met de werkzaamheden aan het fietspad Stuwepad bij Vilsteren. Dat circa 1,7 kilometer lange fietspad ligt tussen de Vilsterseweg en de stuw Vilsteren. Het voornamelijk recreatieve pad wordt relatief veel gebruikt. In het seizoen vooral door toeristen, maar daarbuiten ook vaak door scholieren en woon- en werkverkeer. Behalve fietsers maken ook wandelaars gebruik van het verharde pad.
Dat moet allemaal op een breedte van 1,5 meter. De toename van elektrische fietsen, maar ook van scootmobielen en de intrede van bijvoorbeeld de duofiets of rolstoelfiets, maakt dat er op de meeste stukken simpelweg niet genoeg ruimte is voor alle gebruikers. Elkaar de ruimte gunnen blijkt ook niet iedereen te doen. Over de onveilige situaties komen geregeld meldingen bij het Plaatselijk Belang Vilsteren, die bij de gemeente om extra aandacht vroeg voor de fietsroute.
Verbreden
Uiteindelijk heeft de gemeenteraad van Ommen afgelopen januari bij de behandeling van de Perspectiefnota 2021 met een motie besloten om het fietspad te gaan verbreden. Door het 2,2 meter breed te maken moet er dan voor alle gebruikers genoeg ruimte zijn. Tijdens de werkvoorbereidingen bleek echter dat het fietspad in de loop der jaren toch behoorlijk is aangetast door opdrukkende boomwortels. Met enkel het verbreden en een nieuwe laag asfalt zou dezelfde schade op termijn hoogstwaarschijnlijk weer ontstaan.
Aanleiding voor het college om werk met werk te willen maken, en het fietspad zo aan te pakken dat het langer de wortels het hoofd kan bieden. Door het nieuwe fietspad in plaats van asfalt aan te leggen met een betonverharding moet dat worden bereikt. “Dat is veel duurzamer en slijtvaster. Het gaat gewoon langer mee, en kan de druk van de wortels van bomen beter weerstaan dan het zachte asfalt”, motiveerde verkeerswethouder Leo Bongers eerder.
Beton
De gemeente heeft al op meer plekken goede ervaringen met op die manier aangelegde fietspaden, zo ook aan de andere kant van de Vecht in Varsen. Een bijkomend voordeel is dat een betonnen inrichting beter bestand is tegen de zware onderhoudsvoertuigen die het pad regelmatig moeten passeren. Hoewel het per gedeelte behoorlijk verschilt hoe groot de overlast door de wortels -en de kans op schade daardoor- is, wil het college in kader van uniformiteit wel de gehele lengte van het fietspad op die manier aanpakken.
Wat het college betreft is een betonnen oppervlak ook veiliger ten opzichte van asfalt. De stroevere oppervlakte geeft in natte perioden meer grip, en heeft een zekere lichtreflectie in het donker. Hoewel een betonnen pad op termijn goedkoper is in onderhoud en beheer, is het wel duurder in aanleg. Bij de perspectiefnota was al een bedrag van 110.000 euro beschikbaar gesteld. Maar gezien de schade die er nu al is door de boomwortels is volgens het college een volledig nieuwe onderbouw nodig. Dat kost 60.000 euro meer dan het eerder vastgestelde budget. Het pad in beton uitvoeren kost nog eens 10.000 euro extra.
Daarmee wordt de aanpak van het fietspad in plaats van 110.000 euro, ruim de helft duurder met een nieuw totaalbedrag van 180.000 euro. De gemeenteraad noemde die verhoging fors, maar besloot afgelopen september uiteindelijk wel om het krediet te verhogen. Onder meer gemotiveerd door de toegevoegde duurzaamheid die de betonnen verharding moet bieden.
Plaatselijk Belang Vilsteren en een vertegenwoordiger van Landgoed Vilsteren zijn betrokken bij de opwaardering van het fietspad. Aankomende maandag wordt begonnen met de werkzaamheden. Het fietspad naar de stuw, en daarmee in praktijk ook die oeververbinding zelf, is tijdens die werkzaamheden afgesloten. Volgens de planning zullen de werkzaamheden voor 24 december worden afgerond.