Eindelijk ‘ruimte voor de fiets’ op verbreed Stuwepad in Vilsteren

Vilsteren – Het vernieuwde Stuwepad bij Vilsteren is eigenlijk sinds eind vorig jaar al open voor gebruikers. Maar om er toch nog even bij stil te staan werd het vanmiddag symbolisch geopend. Het ongeveer 1,7 kilometer lange fietspad -dat tussen de Vilsterseweg en de stuw Vilsteren loopt- is flink onder handen genomen. Daarbij is de meest vooraanstaande aanpassing de verbreding naar 2,2 meter.

Wethouder Leo Bongers (r.) opende samen met Marc Meulman (m.) en Hugo Vernhout symbolisch het vernieuwde fietspad.

Smal

Het voornamelijk recreatieve pad wordt relatief veel gebruikt. In het seizoen vooral door toeristen, maar daarbuiten ook veel door scholieren en woon- en werkverkeer. Daarnaast is het de enige rivierbinding tussen de bruggen bij Ommen en Dalfsen die het hele jaar door geopend is. Al dat verkeer moest voorheen in beide richtingen over een fietspad, dat op zijn meest 1,5 meter breed was.

De toename van elektrische fietsen, maar ook van scootmobielen en de intrede van bijvoorbeeld de duofiets of rolstoelfiets, maakte dat er op de meeste stukken simpelweg niet genoeg ruimte was iedereen. Elkaar de ruimte gunnen bleken alle gebruikers helaas niet te doen. Over de ontstane onveilige situaties kreeg het Plaatselijk Belang Vilsteren geregeld meldingen.

Dat werd al eens aangekaart bij de gemeente, en uiteindelijk werd in 2020 de gemeenteraad met een ludieke actie uitgenodigd het zelf maar eens te proberen. Ook verkeerswethouder Leo Bongers werd toen uitgenodigd en geconfronteerd met de situatie.

Die erkende dat het pad te smal was (geworden), maar dat er meer fietspaden op de lijst stonden. En dat het uiteindelijk aan de raad was om te beslissen waar het geld als eerste heen gaat. Bij de behandeling van de Perspectiefnota 2021 in maart vorig jaar werd door de gemeenteraad een motie aangenomen om het fietspad te gaan verbreden.

2,2

Door het pad over de gehele lengte te verbreden naar 2,2 meter moet er voldoende ruimte zijn voor alle gebruikers. Tijdens de voorbereidingen van de realisatie bleek echter dat het fietspad in de loop der jaren behoorlijk was aangetast door opdrukkende boomwortels. Deze veroorzaakten enkele onveilige hobbels in het wegdek, en daarmee ook incidentiele reparatiekosten. Met enkel het verbreden en het draaien van een nieuwe laag asfalt zou dezelfde schade op termijn hoogstwaarschijnlijk weer ontstaan.

Aanleiding voor het dagelijks bestuur om het direct goed aan te willen pakken, en het fietspad zo onder handen te nemen dat de wortels langer kunnen worden tegengehouden. Dat is wat wethouder Bongers betreft nu bereikt door het fietspad in plaats van asfalt aan te leggen met een betonverharding. “Het is veel duurzamer en slijtvaster. Het gaat gewoon langer mee, en kan de druk van de wortels van bomen beter weerstaan dan het zachte asfalt”, verklaard Bongers.

Beton

De gemeente heeft al op meer plekken goede ervaringen met op die manier aangelegde fietspaden. Een bijkomend voordeel is dat een betonnen inrichting ook beter bestand is tegen de zware onderhoudsvoertuigen die het pad regelmatig moeten passeren. Hoewel het per gedeelte behoorlijk verschilt hoe groot de overlast door de wortels -en de kans op schade daardoor- is, besloot het college in kader van uniformiteit wel de gehele lengte van het fietspad op die manier te vernieuwen.

Wat het college betreft is een betonnen oppervlak ook veiliger ten opzichte van asfalt. De stroevere oppervlakte geeft in natte perioden meer grip, en heeft een zekere lichtreflectie in het donker. Bij de perspectiefnota was in beginsel al een bedrag van 110.000 euro beschikbaar gesteld. En hoewel een betonnen pad op termijn wel goedkoper is in onderhoud en beheer, is het wel 10.000 euro duurder in aanleg.

Maar de schade door de boomwortels betekende volgens het college ook dat een volledig nieuwe onderbouw een vereiste was. Dat bracht nog eens 60.000 euro aan extra kosten met zich mee. Alles bij elkaar opgeteld werd de aanleg ineens meer dan de helft duurder; met een nieuw totaalbedrag van 180.000 euro.

De gemeenteraad noemde die verhoging fors, maar besloot afgelopen september uiteindelijk wel om het krediet te verhogen. Onder meer gemotiveerd door de toegevoegde duurzaamheid die de betonnen verharding moet bieden. Landeigenaar Landgoed Vilsteren verleende de nodige medewerking, en afgelopen november werd begonnen met de werkzaamheden; deze konden rond de kerstdagen worden afgerond.

Optimum

Het vernieuwde fietspad komt grotendeels overeen met de fietspaden die aan de andere kant van de Vecht in Varsen liggen. Hoewel de breedte van het fietspad niet per se gangbaar is. “We hebben gezocht naar een optimum tussen de natuur en een veilige verbreding. Dat betekent dat er ook wat concessies zijn gedaan in verband met de prachtige bomen die hier staan”, verklaard Bongers. Het fietspad kon door de bomen en hun wortels praktisch niet breder worden aangelegd. “Het rooien van bomen was natuurlijk geen optie.”

Samen met rentmeester Hugo Vernhout van Landgoed Vilsteren en secretaris Marc Meulman van Plaatselijk Belang Vilsteren opende wethouder Leo Bongers het fietspad vanmiddag. Vanzelfsprekend is de wethouder tevreden met het resultaat, maar ook de afgevaardigden uit het dorp zeggen louter positieve reacties te ontvangen.