Basisschool Hoogengraven heeft groenste schoolomgeving van Overijssel

Ommen – De leerlingen van de basisschool Hoogengraven in Stegeren zaten vanmorgen vol verwachting op het bankje buiten hun school. Daar zou een spannende verrassing zijn, en met de rode sinterklaasvlag in de top werd er even gedacht dat de goedheiligman langs zou komen. Zo’n groot feest was het echter niet, maar er was wel een reden tot viering. De Christelijke Daltonschool heeft volgens de stichting Nationale Boomfeestdag namelijk de groenste schoolomgeving van de provincie Overijssel.

In opdracht van die stichting werd onder meer met luchtfoto’s en satellietbeelden van alle basisscholen in Nederland in beeld gebracht hoe groen de omgeving is. Daarbij werd gekeken naar de hoeveelheid bomen en struiken in de buurt waarin de school staat, en binnen 100 meter rondom de school. Maar ook hoe groen de speelplaats bij de school is, en hoe dicht bij het eerste stuk bos ligt. Aan de hand van die vier variabelen werd vervolgens per school een zogenoemde ‘groenscore’ bepaald.

Op de Groene Schoolkaart info tekening die voor elke basisschool werd gemaakt, staat aangegeven hoe de school en de omgeving scoort. Hoe meer groen, hoe hoger de score. Landelijk en per provincie werd daarvan een top drie opgesteld. Het initiatief voor de beoordelingen en wedstrijd komt vanuit de stichting zelf; de scholen hoeven zich niet aan te melden of te worden genomineerd.

Hoewel de omgeving van de school in Stegeren volgens de eerder genoemde criteria gemiddeld ‘slechts’ voor 60% groen is, staat de school in Stegeren voor de provincie Overijssel wel op de hoogste trede. Dat het praktisch grenst aan een bos, en dat de groenscore van speelplaats als 100% wordt geclassificeerd helpt daarin natuurlijk mee. Vooral dat laatste is volgens onderwijs wethouder Ko Scheele een doorslaggevend punt.

Om het predicaat te bekrachtigen overhandigde de wethouder vanmorgen een plaquette aan Harry Muskee, locatie directeur van de school. Terwijl de kinderen zich toch nog een beetje druk maakten om sinterklaas, uitte de directeur zich apetrots op de erkenning. “Het was eerst wel een verrassing. We zeggen heel vaak tegen elkaar, we zijn eigenlijk ontzettend bevoorrecht dat we in een dergelijke omgeving gewoon de hele dag kunnen leven”, reageert Muskee. “Soms hebben we helemaal niet in de gaten dat we hier zo mooi naar school kunnen gaan.”

Met een school die zo dicht bij de natuur staat, wordt er -wellicht vanzelfsprekend- veelvuldig gebruik van gemaakt. “We hebben hier natuurlijk prachtig de kans om zulke dingen te doen. Dan moet je er ook van profiteren en genieten.” Zo organiseert de school bijvoorbeeld bosdagen, waarbij de scholieren samen met de boswachter op pad gaan. “Dan gaan ze ook op zoek naar sporen van de bosvarkens. Dat zijn mensen die rotzooi in de natuur achterlaten”, legt Muskee breed glimlachend uit. “Het is allemaal hartstikke mooi, maar we moeten er ook zuinig op blijven.”

Voor zover dat bij de verschillende leeftijd kan wordt er ook tijdens de lessen aandacht besteed aan de natuur en het klimaat. “We leggen bijvoorbeeld uit dat bomen heel belangrijk zijn, de longen van de aarde”, zegt Muskee. Dat beamen leerlingen uit de groepen vier en vijf maar al te graag. “We leren hoe alles eruitziet, hoe bomen groeien”, zegt de 7-jarige Jesse. Als het schoolgerei opgeborgen wordt, en de kinderen zelf mogen kiezen wat ze gaan doen, wordt er steevast gekozen voor buiten spelen. “Dan gaan we beestjes zoeken, en hutten bouwen”, vult Mike (8) aan.

Hannah (6) plantte samen wethouder Ko Scheele een appelboom bij de school.

Ter gelegenheid van het verkrijgen van de titel werd vanmorgen ook een appelboom geplant door wethouder Scheele. Bij het laatste hoopje zand kreeg hij hulp van Hannah (6) uit groep drie. Aan de hand van de blaadjes wist ze te vertellen dat het om een appelboom ging. “Ik woon in de natuur. Daarom weet ik er heel veel van, papa en mama hebben mij daar veel over geleerd”, vertelt de jonge dame. Waarna ze al snel overschakelt naar uit te leggen hoe een berkenboom aan de kleur herkent kan worden, en een eik aan de bladeren.

Het boompje is nu nog even op een tijdelijke plek neergezet, en zal later op een definitieve plek zijn vruchten mogen afwerpen. Nou konden natuurlijk niet alle 36 leerlingen een appelboom gaan planten. Daarom mochten ze daarna de bollen van tulpen en narcissen in alle uithoeken van het plein gaat planten. Ook de overhandigde plaquette krijgt nog een mooie plek.

Mike (l.) en Jesse planten wat bloembollen aan de kant van de Coevorderweg.

Nationale Boomfeestdag 

Als het aan de Stichting Nationale Boomfeestdag ligt komt er veel meer groen bij scholen. Volgens hen toont onderzoek aan dat kinderen die naar een school in een groene omgeving gaan zich gezonder, gelukkiger en creatiever voelen. Maar ook dat ze zich beter kunnen concentreren, beter presteren betere hand-oog-coördinatie hebben. Het zou ook bijdragen aan een beter sociaal klimaat en de algehele gezondheid van de kinderen.

Hoewel het met de scholen in Ommen best goed gesteld is, zijn er veel plekken in het land waar echt ruimte voor ontwikkeling is. De stichting hoopt dat de scholen samen met de gemeente, aan de hand van de info tekening, het initiatief oppakken om daaraan te werken. “Met de leerlingen bomen en struiken planten op het schoolplein en in de directe omgeving kan echt een wereld van verschil maken”, zegt Peter Derksen, directeur van de Stichting Nationale Boomfeestdag.

Ondanks dat het in Stegeren dus al goed op orde is, zijn ze ook daar bezig met uitgebreide plannen voor vergroening.